Portugal!

VARNING MASSTODONT INLÄGG!

 

Tillbaka i Sverige efter en händelserik orienteringsvecka i Portugal. Jag är faktiskt förvånansvärt pigg efter en tuff vecka. Kan bero på att igår endast var en enda lång stillasittande hemresa i minibussar, på flyg terminaler, i flygplan och till slut också i personbilar. Jag drog på mig en lätt förskyllning i slutet av veckan, så jag sitter har nu och snörvlar, annars mår jag prima. Tur för mig så kom de den sista tränings dagen och jag kunde genomföra alla pass som planerat.

 

Resan ner gick i stort sätt smärtfritt, lite turbulens, förseningar och korta intervaller mellan flygplansbytena. Min första flygning var ”inga konstigheter” som Wigertz hade sagt.

 

I början av veckan bodde vi på hotell i Ponte de Sor i Portugals inland. Där var det kohagar så långt ögat kunde nå. I kohagarna gick Ferdinands bröder och luktade på blommorna under någon av alla korkekar som fanns. För gud vad många korkekar det fanns, fullständigt kryllade. Fast tills allas besvikelse så såg de inte ut som på tv, inga korkar dinglande från träden…

 

 

Nej, det var brutalt skalade och såg inte alls så trevliga ut.

 

 

Dagarna i detta idylliska landskap var väldigt trevliga, vädret var bra. Ja, det var faktiskt bra, även fast prognosen sa helregn alla dagar. Det var inte så att vädernissarna hade fel, nej, det regnade fast bara inte när vi var ute. Helt otroligt var det. På söndagen när vi åkte till tävlingen haglade och ösregnade det, när vi kom till tävlingen blev det ännu mer. Vi satt kvar i bilen när vi inte behövde gå ut, efter en halvtimme i bilen vart vi tvungna att trotsa regnet, då slutade regnet. Tävlingen genomfördes i strålande sol. Dock inga bra placeringar för min del när jag klantade mig ganska mycket.

 

 

Efter helgen så flyttade vi till havet och några bungalows i ”skogen”. Bungalowen var äkta ”compact living” vi var 6 personer på 30 kvadrat. Själv tyckte jag det mest var ett förväxt tält. Det var fuktigt som i ett tält, det var fult av myror som ett tält, det var kallt som ett tält, det var trångt som i ett tält, man hörde varje regndroppe på taket som i ett tält, varje liten vind pust kändes… som i ett tält. Fast jag led inte så mycket, tält är mysigt.

 

Dagarna vid bungalowerna var fyllda med träningar utan regn fast åter igen på nätter och mellan passen så regnade det nästan konstant. Undantaget var ett eftermiddagspass när det till en början regnade i 30 min. Det vart det ända regn som kom på oss nr vi var ute på träning/tävling under veckan i Portugal.

 

 

Kustterrängen i Portugal var svensk tallskog XL, tallar med STORA kottar och STORA barr. En av dagarna sprang vi på en kust karta och några av kontrollerna satt på sanddynerna. Detta var jävligt coolt men grymt svårt att läsa de ostrukturerade sanddynerna och förbannat jobbigt att försöka springa i den mjuka sanden.

 

Utöver orienteringen hade jag en mycket trevlig resa med trevliga rumskamrater. På kvällarna spelade vi kort och satt och snacka skit. En kväll bestämde vi oss för att palla lite lokala apelsiner, det smakade smaskens.

 

Träningstid: 14 timmar

Träningstid i regn: 30 min

Tagna riktiga kontroller: 214 st

Tagna ”spökkontroller” (ej utsatta): 32 st

Sprungen sträcka: 96 km

Antal pallade apelsiner: 4 st

Antal dödade myror: 1034 st minst

 

/En nöjd Robert


Kommentarer
Postat av: Thomas

Avundsjuk i kubik

2010-02-27 @ 15:39:22
URL: http://tvillingklippan.blogspot.com/
Postat av: Terese

Usch, jag vill också springa barmark! NC Cuperna i 70cm snö och -15 har inte vart roligt.

2010-02-28 @ 22:18:25
URL: http://bouncingofwalls.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0