Eldfesten

Igår var jag på ”Eldfesten” i Österbybruk. Österbybruk är en håla som ligger ännu längre in i skogarna norr om Uppsala än vad Strorvreta, Vatholma och Skyttorp gör. Ganska off kan man säga… Eldfesten var tydligen någon raritet till fest det brukar ha där varje år. Jag hade aldrig hört talats om det förut men när min ”lokala kontakt” föreslog att jag skulle komma så är man inte den som tackar nej till en fest (eller det kanske jag är men inte idag i alla fall…). I alla fall så berättade jag det för mina föräldrar och det hade bra koll på vad Eldfesten var. Pappa vart lite nostalgisk det hade tydligen varit med på hans ”turnéplan” flera år i rad under hans glansdagar. Mamma hade tydligen också varit där någon gång. Så ja raritet till fest och så fyllde de ju 75 år också.

 

 

Festen var trevlig och själva elddelen var väldigt cool måste jag säga. Det började med fackelsim, alltså konstsim med facklor. Fortsatte med eldhopp från tian på hopptornet. Sedan kom det lite ljusshower och mycket fyrverkerier och sen lite mer eldhopp och fyrverkerier. Väldigt sevärt faktiskt. Jag själv fulkomligt älskade att fyrverkerierna var synkade till stor del med musiken, musiknörd som jag är, det var vackert. Efter detta kom fest delen det var dansband, öltält och discotält. Blev mest tid spenderat i discotältet även fast jag gärna hade varit mer på dansbanan men det regnade så för jävligt.

 

 

Hur som helst så var det en väldigt lyckad kväll. Jag höll nästan på att glömma att vi hade förfest aka ”kräftskiva” hemma hos Martin aka ”Lokal kontakt” innan vi gick ditt det var också väldigt trevligt. Under kvällen så märkte jag att i skogarna så här långt norr om Uppsala gör man inte som hemma… Det var mest två saker jag tänkte på:

 

 

Ett: När vi har kräftskiva hemma så brukar väl det vara lite kräftor sisådär fem-sex st och mycket tilltugg i form av pajer och bröd mm. Så gjorde man inte i Österby, nej, nej, nej. Mycket kräftor (hade man ätit under 10 så var det klent) och lite tilltugg. Det var väl gott det också i och för sig men inte som hemma… mamma vet bäst…

 

 

Två: Väl på festen så tycker jag det brukar vara så att det är folk i ”min” ålder som får i sig lite för mycket av de procentsatta dryckerna och blir lite över vingliga aka dygnraka. Men det var inte stilen i denna skog, nej, nej, nej. Visst fanns det några få som var runt min ålder som var packade men det allra flesta som var packade var betydligt äldre ungefär i pappa-, mammaåldern. Nu kanske ni tror att det bara var gamlingar där men så var det inte riktigt heller. Det kanske är som syrran sa:

 

 

”De är de som var med under pappas glansdagar och fortfarande har det som årets höjdpunkt och partar loss på Eldfesten.”

 

 

Vet inte om det är så sant men så sa hon. Nu har detta inlägg blivit väldigt långt men en trevlig kväll förtjänar väll det antar jag. Inte har jag några bilder att lufta upp det med heller, det är lite synd. För både eldshowen och personerna där var ju väldigt vackra. Jag tänkte faktiskt på att ta med kameran och det är tanken som räknas det vet väl alla, eller?

 

 

/Robert aka Rosakosa


Kommentarer
Postat av: Lena

Du är välkommen på sjukt awesome fyrverkeri med ett cirka hundrabemannad orkester i Sala den 4 september. Helt gratis om jag inte missminner mig.

(Uppsala Blåsorkester - aka min orkester - är en av de medverkande mindre orkestrar som går ihop under denna kväll ^^)

2010-08-19 @ 13:08:32

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0