SkidO

Har nu två gånger testat den underbara sporten skidorientering förkortat SkidO. Måste säga att det är underbart rolig sport. Tänk er att ni blandar härlig skidåkning med den tillförställande känslan av att hitta rätt med karta. Varje gång man hittar kontrollen blir man lite extra glad. Så inte så oväntat är skidorientering en blandning av SKIDOR och ORIENTERING. Fast det räcker inte, jag skulle vilja säga att det ingår en till sport i blandningen… ALPIN OF PIST ÅKNING. Det är det som gör SkidO så jävla RÖÖJJ. Här kommer en direkt skildring:

 

Jag svänger av det trygga elljusspåret för att ta en genväg. Jag kastar mig ut på en smal skotrad stig som går brant utför. Det är smalt för smalt för att ploga i den branta utförslöpan så farten ökar hela tiden. Jag ser att stigen svänger, jag vet att om jag misslyckas ta svängen kommer jag köra in i de hotfullt stora trädet. Jag tar kurvan med nöd och näppe, jag står och balanserar på ett ben. Helt plötsligt ser jag att det ligger en sten framför mig. Jag kastar dig i vild förtvivlan för att inte knäcka skidorna. Jag klarar det även denna gång. Jag kommer ut på elljusspåret igen och åker vidare.


 



Riktigt röj nästan ännu mer spännande än att åka of pist på alpina skidor. ”Carving är för mesar”

 

/En frälst Robert


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0